E-commerce konkurrencen stiger, kompleksiteten øges og priserne på markedsføring er kraftigt opadgående. Det er på tide, at arbejde kontinuerligt og strategisk med konverteringsoptimering så du får mest muligt ud af alle dine marketinginitiativer. I dette indlæg vil vi give et overblik over hvad konverteringsoptimering er, hvorfor det er vigtigt at arbejde med og hvordan du kommer i gang med at implementere dette som en fundamental del af din e-commerce forretning.

Hvad er konverteringsoptimering (CRO)?

Konverteringsoptimering handler om at optimere din webshop eller website, til at konvertere så mange besøgende som overhovedet muligt. Målene for en konvertering er forskellige og kan bestå af både hårde og bløde konverteringer.

Uanset om du ønsker et online salg, produkter tilføjet til kurv, produkter tilføjet til en wishliste eller e-mail signup, så er fælles for alle punkter at konverteringsoptimering forbedrer shopping oplevelsen og understøtter din CTA-strategi.

Guides med top 10 konverteringsoptimeringspunkter og er over de seneste år blevet misbrugt for at samle leads igennem forskellige former for value exchange.

Sandheden er den, at der ingen genvej eller simpel løsning er til at forbedre og optimere din konverteringsrate. Det handler om at analysere og forstå dine besøgendes adfærd, udlede hypoteser, split teste og optimere på baggrund af dine resultater.

Hvorfor er konverteringsoptimering vigtigt?

Med de kraftigt stigende CPM priser, er det altafgørende at få så meget ud af dine marketingskroner som muligt. Nedenfor finder du en oversigt over platformenes prisudvikling i CPM fra 2021 à 2022:

Meta CPM: +61% YoY

TikTok CPM: +185% YoY

Programmatic Display CPM: +75% YoY

Search CPC CPM: +14% YoY

Amazon CPC: +14% YoY

Når en besøgende lander på din webshop, har din markedsføring vundet og nu er det tid til at sælge. Det er en forudsætning at vi forstår deres adfærd men især også pain points, så vi minimerer chancen for at de bouncer fra webshoppen.

At arbejde proaktivt med konverteringsoptimering er ikke kun en god ting for konverteringsraten, det påvirker også brugeroplevelsen. Den gode shopping oplevelse skaber loyalitet, præferencer, tillid og supporterer den langsigtede relation som har stor betydning for din customer lifetime value (CLV).

Konverteringsoptimering kan også understøtte andre led af forretningen, til at få dybere forståelse omkring din webshops besøgende samt kunder. Der er uendelig mange måder at drive en konverteringsoptimerings strategi, men vigtigst er at den skal være en del af din kortsigtede og langsigtede strategi og være et konstant værktøj til at forbedre brugeroplevelsen og skabe bedre tal på bundlinjen.

Hvordan arbejder du med konverteringsoptimering?

Konverteringsoptimering er en iterativ proces, hvor du hele tiden føder ny data efter endt hypotesetest og dette er grundlaget for en sund optimeringsstrategi. Det der er afgørende for at du får succes er, at du arbejder kontinuerligt med det og forholder dig til det data som du har til rådighed.

Nedenfor finder du vores proces for at arbejde med konverteringsoptimering:

1. Analyse & Research

Det er vigtigt at have en holistisk tilgang til analysearbejdet og tænke hele økosystemet. Med det mener vi at du skal inkludere hele din konverterings funnel, for at få et indblik i hvor dine besøgende og kunder møder pain points og potentielt bouncer.

Det er vigtigt at forstå hvilke profiler der besøger din side, da de har forskellige hensigter på din webshop. Vær derfor opmærksom på hvordan du analyserer adfærden i forhold til din CTA strategi.

2. Hypotese

Når vi opstiller hypoteser, er det på baggrund af den adfærd vi har undersøgt igennem analyse og research. I denne proces er det vigtigt at segmentere dine besøgende i profiler, som tidligere nævnt – så du fokuserer på én ting af gangen.

Dine hypoteser skal bygges ud fra hvad den enkelte profil ønsker at opnå og du skal dermed forsøge at simplificere processen og give den specifikke profil det som de søger og efterspørger.

Et eksempel på en profil kan være: Besøgende som har til hensigt at købe. Her er det vigtigt at du har en webshop der er nem at navigere, så de kan finde det de søger. Fjern pop-ups som forstyrrer køberen i at foretage sine handlinger og forlænger rejsen til kurven. Effektivisér check out processen og fremhæv det der er vigtigt og skaber værdi for kunden, så det minimerer chancen for at de bouncer check-out flowet.

3. A/B testing & implementering

I denne fase tester vi de opstillede hypoteser og kigger på de performance metrics som vi har opstillet for den givende test.

’A’ refereres til som den originale udgave, hvor ’B’ refererer til den nye variant – som er blevet designet og implementeret med henblik på en hypotese som vi skal have be- eller afkræftet.

Den bedste performer af testen implementeres herefter med forventningen om at det vil optimere kundeoplevelsen og øge din ROI.

Når vi splittester kan det både være på baggrund af kvalitativt og kvantitativt data, hvor f.eks. kvalitative surveys post-visit eller post-purchase er en god måde at gå et skridt dybere for at forstå de besøgende og kunders oplevelse. Kvalitativt data kan indeholde meget brugbart viden, som vi ikke kan finde i kvantitativt data.

4. Iteration
Som tidligere nævnt er konverteringsoptimering en iterativ proces, hvor vedholdenhed er en forudsætning for at få succes. Det er ikke alle dine tests der vil ende i et positivt output, så derfor er det vigtigt at du formår at have en test & learn tilgang til denne proces.

Du kan med fordel inddele din konverteringsoptimerings indsats i to, hvor du har en kortsigtede og langsigtede strategi.

Den kortsigtede strategi støtter dine marketingstiltag, som f.eks. at optimere produkt sider før en specifik kampagne, for at sikre højest mulig konvertering – når markedsføringen har vundet efter at have drevet trafik til din hjemmeside.

Den langsigtede strategi skal supportere din CTA strategi, som du kan segmentere på målgruppe og profiler. Her arbejdes der med at forstå hele navigationen afhængig af din intention som besøgende på siden. Din CTA strategi er formentlig bundet op på din virksomheds overordnede forretningsmål og skal potentielt kunne håndtere både B2C og B2B besøgende. Det er derfor essentielt at få perspektiv og input fra flere afdelinger i organisationen, som kan give værdifuld indsigt igennem deres erfaring og oplevelse.

logologo
Lyst til at samarbejde?
København Kontor

Strandgade 56, 2.tv.
1401 København
CVR: 43399233

Følg os

LinkedIn
Instagram

Cookie og Privatlivspolitik
Copyright © 2024. Mercive. All rights reserved.